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Publications within the scope of this project

Klein, M., Magin, M., Riedl, A., Udris, L., & Stark, B. (2023). From news softening to social news softening. Comparing patterns of political news coverage on different (social) media channels in Germany and Switzerland. Digital Journalism, Published online first November 23. DOI:10.1080/21670811.2023.2278044 

Magin, Melanie, Stark, Birgit, Jandura, Olaf, Udris, Linards, Riedl, Andreas, Klein, Miriam, Eisenegger, Mark, Kösters, Raphael & Hofstetter Furrer, Brigitte (2023). Seeing the whole picture. Towards a multi-perspective approach to news content diversity based on liberal and deliberative models of democracy. Journalism Studies. DOI:10.1080/1461670X.2023.2178248

Udris, Linards, Stark, Birgit, Magin, Magin, Jandura, Olaf, Riedl, Andreas, Klein, Miriam, Hofstetter Furrer, Brigitte, & Parrilla Guix, Ricard (2023). Vielfalt in den Nachrichten. Ein Vergleich digitaler und analoger Angebote von öffentlich-rechtlichen Medien und Tageszeitungen in Deutschland, Österreich und der Schweiz“, Medien & Kommunikationswissenschaft, 71(1-2), 61-84. DOI:10.5771/1615-634X-2023-1-2-61

Stark, Birgit (2023). Vielfalt neu denken. Ein Plädoyer für die multidimensionale Messung und Bewertung. Medienwirtschaft 20(1), 16-17.

Hasebrink, U., Beaufort, M. & Oehmer-Pedrazzi, F. (2021). Qualität von Nachrichtenmedien im Dreiländervergleich. Zusammenhänge nutzungs- und angebotsbezogener Kriterien [Comparing news media quality in three countries. Relationships between usage- and supply-related criteria]. Media Perspektiven, 2021(9), 450-460.

Stark, B., Riedl, A., Eisenegger, M., Schneider, J., Udris, L. & Jandura, O. (2021). Qualität des politischen Nachrichtenangebots in Deutschland. Empirische Kernbefunde aus dem Projekt "Media Performance and Democracy" [Quality of political news in Germany. Empirical key findings from the project "Media Performance and Democracy]. Media Perspektiven, 2021(9), 430-449.

Kösters, R., Jandura, O., Weiß, R. & Schreiber, J. (2021). Diskursallianzen in der Migrationsdebatte? Politischer Parallelismus zwischen Medien und Parteien im Framing der Flucht- und Asylmigration im Jahr 2018 [Discursive Alliances in the Debate on Migration? Political Parallelism Between Media and Parties in the Framing of the 2018 Debate on Refugee and Asylum Migration]. Politische Vierteljahresschrift, 62, 461-487.  DOI:10.1007/s11615-021-00324-z

Magin, M., Steiner, M., Häuptli, A., Stark, B. & Udris, L.(2021). Is Facebook driving tabloidization? A cross-channel comparison of two German newspapers. In Martin Conboy and Scott A. Eldridge II (Eds.), Global Tabloid: Culture and Technology (pp. 56-74). Routledge.

Beaufort, M. (2020). Medien in der Demokratie – Demokratie in den Medien. Ein demokratietheoretisch fundierter Ansatz zur Erforschung der demokratischen Qualität von Medienrepertoires unterschiedlicher Nutzungsklassen, dargelegt am Beispiel einer zeitvergleichenden Analyse des politischen Informationsangebots in den österreichischen Medien [Media within Democracy - Democracy within the Media. A Democracy-Theoretically Grounded Approach to Investigating the Democratic Quality of Media Repertoires of Different Use Classes, Presented by the Example of a Comparative Analysis of the Political Coverage in Austrian Media Outlets over Time], Dissertation, University Hamburg.

Magin, M. & Stark, B. (2020) (Eds.), Media Performance in Times of Media ChangeMedia and Communication, 8(3).

Magin, M. & Stark, B. (2020). More Relevant Today Than Ever: Past, Present and Future of Media Performance Research. Media and Communication, 8(3), 239-243. DOI:10.17645/mac.v8i3.3536

Steiner, M. (2020). Soft Presentation of Hard News? A Content Analysis of Political
Facebook Posts. Media and Communication, 8(3), 244-257. DOI:10.17645/mac.v8i3.3152

Udris, L., Eisenegger, M., Vogler, D., Schneider, J. & Häuptli, A. (2020). Mapping and Explaining Media Quality: Insights from Switzerland's Multilingual Media System. Media and Communication, 8(3), 258-269. DOI:10.17645/mac.v8i3.3140

Weiß, R., Kösters, R., Mahrt, M. (2020). Democratic Theory and the Potential of Value Frames in Assessing Media Performance. Media and Communication, 8(3), 281-292. DOI:10.17645/mac.v8i3.3058

Hasebrink, U. & Hölig, S. (2020). Audience-Based Indicators for News Media Performance: A Conceptual Frameworks and Findings from Germany. Media and Communication, 8(3), 293-303. DOI:10.17645/mac.v8i3.3191

Kösters, R. (2020). Medien als Mittler im Konflikt? Der Streit um die Migration im Spiegel der Berichterstattung [Media as Intermediaries in Conflicts? The Debate on Migration in Media Coverage.] Dissertation, Heinrich-Heine-University Düsseldorf.

Stark, Birgit (2019). Messung von Medienqualität. Das länderübergreifende Projekt „Media Performance and Democracy" als Fallbeispiel. [Measuring media performance. The cross-country project "Media Performance and Democracy" as a case study.] In: Die Medienanstalten (Hrsg.): Vielfaltsbericht der Medienanstalten (pp. 74-81). Berlin.

Weiß, R., Magin, M., Hasebrink, U., Jandura, O., Seethaler J. & Stark B. (2016). Publizistische Qualität im medialen Wandel – eine normativ begründete Standortbestimmung. [Journalistic quality in a shifting media landscape – a normative standpoint.] In: P. Werner, L. Rinsdorf, T. Pleil & K.-D. Altmeppen (Eds.): Verantwortung – Gerechtigkeit – Öffentlichkeit. Normativität in den Medien und in der Kommunikationswissenschaft (pp. 27–49). Constance: UVK.

Relevant preliminary work by project members (selected works)

Beaufort, M. & Seethaler, J. (2018). Von neuen Formen der Kommunikation zu neuen Formen der Partizipation. [From new forms of communication to new forms of participation.] In: K. Mitschka & K. Unterberger (Eds.): Public Open Space: Zur Zukunft öffentlich-rechtlicher Medien (pp. 133–142). Vienna: facultas.

Eisenegger, M. (2016). Negierte Reputation - Zur Logik medienöffentlicher Skandalisierungen. [Negated reputation – the logic of scandalization in the media.] In: M. Ludwig, T. Schierl & C. Von Sikorski (Eds.): Mediated Scandals. Gründe, Genese und Folgeeffekte von medialer Skandalberichterstattung (pp. 33–57). Cologne: Herbert von Halem.

Eisenegger, M. & Schneider, J. (2016). Wie Mediennutzer in die Welt schauen. Die Newsrepertoires der Schweizerinnen und Schweizer und ihre Themenagenden. [How media consumers view the world. Swiss citizens’ news repertoires and their agendas.] Basel: Schwabe.

Eisenegger, M., Schranz, M. & Gisler, A. (2017). Convergent Media Quality? Comparing the Content of Online and Offline Media in Switzerland. In: S. Sparviero, C. Peil & G. Balbi (Eds.): Media Convergence and Deconvergence (pp. 137–157). Cham: Springer International Publishing.

Eisenegger, M., Schraz, M. & Schneider, J. (2018). Media Trust and Media Use. In: K. Otto & A. Köhler (Eds.): Trust in Media and Journalism: Empirical Perspectives on Ethics, Norms, Impacts and Populism in Europe (pp. 73–91). Wiesbaden: Springer.

Geiß, S., Magin, M., Stark, B., & Jürgens, P. (2018). “Common meeting ground” in Gefahr? Selektionlogiken politischer Informationsquellen und ihr Einfluss auf die Fragmentierung individueller Themenhorizonte. [Is common meeting ground at risk? Logics of selection for political information sources and their influence on the fragmentation of issue diversity at the individual level.] Medien & Kommunikationswissenschaft, 66(4), 502–525.

Hagenah, J., Stark, B., & Weibel, E. (2015). Wandel des Zeitunglesens in Deutschland, Österreich und der Schweiz: Eine zeit- und ländervergleichende Analyse zur Einführung von Gratistageszeitungen. [Changes in newspaper readership in Germany, Austria and Switzerland: a temporal and international analysis of the introduction of free daily newspapers.] Medien & Kommunikationswissenschaft, 63(2), 246–281.

Hasebrink, U. (2017). Audiences and Information Repertoires. In: B. Franklin & S. Eldridge II. (Eds.): The Routledge companion to digital journalism studies (pp. 364–374). New York, London: Routledge Taylor & Francis.

Hasebrink, U. & Hölig, S. (2017). Deconstructing Audiences in Converging Media Environments. In: S. Sparviero, C. Peil, & G. Balbi (Eds.): Media Convergence and Deconvergence (pp. 113–133). Cham: Palgrave Macmillan.

Häuptli, A. & Ettinger, P. (2017). Presse – gedruckt und online. [The press – print and online.] In: fög – Forschungsinstitut Öffentlichkeit und Gesellschaft/UZH (Eds.): Qualität der Medien. Schweiz – Suisse – Svizzera. Jahrbuch 2017 (pp. 61–77). Basel: Schwabe.

Häuptli, A. & Hauser, L. (2017). Medienqualität. [Media quality.] In: fög – Forschungsinstitut Öffentlichkeit und Gesellschaft/UZH (Ed.): Qualität der Medien. Schweiz – Suisse – Svizzera. Jahrbuch 2017 (pp. 41–60). Basel: Schwabe.

Hölig, S. & Hasebrink, U. (2018). Reuters Institute Digital News Report 2018 – Ergebnisse für Deutschland. [Reuters Institute Digital News Report 2018 – results for Germany.] Hamburg: Verlag Hans-Bredow-Institut (working papers of the Hans-Bredow-Institute no. 44).

Hölig, S. & Hasebrink, U. (2018). Vielseitig interessiert und informiert, aber doch lieber passiv. Zur Nachrichtennutzung junger Onliner im internationalen Vergleich. [Diversely interested and informed, but actually preferably passive. An international comparison of news consumption among young internet users.] In: die medienanstalten (Ed.): Content-Bericht 2017: Forschung, Fakten, Trends (pp. 130–151). Leipzig: Vistas.

Jandura, O. & Kösters, R. (2017). Neue Medienumgebungen, andere Auswahlkriterien? Überlegungen zur Auswahl von Medienangeboten bei Inhaltsanalysen. [New media environments, different selection criteria? On the selection of media offers when conducting content analyses.] Publizistik, 62(1), 25–41.

Jandura, O. & Kösters, R. (2018). Mediale Repräsentationslücken. [Underrepresentation in the media.] In C. Meißelbach, J. Lempp, & S. Dreischer (Eds.): Politikwissenschaft als Beruf (pp. 111–118). Wiesbaden: Springer.

Jarren, O. (2014). Erfüllen die Medien heute einen demokratischen Auftrag? Wie sich der Medienwandel auf Gesellschaft und Politik auswirkt. [Does the media serve a democratic purpose today? How the shifting media landscape is affecting society and politics.] Zeitschrift für Politikwissenschaft, 24(3), 317–327.

Kösters, R. & Jandura, O. (2018). Politische Kommunikation in heterogenen Lebenswelten. Kommunikationspraxis in politischen Milieus und Bedingungen ihrer Integration. [Political communication in heterogeneous environments. Communication in political milieus and the conditions of their integration.] Studies in Communication and Media (SCM), 7(2), 129–185.

Kösters, R. & Jandura, O. (2019). A Stratified and Segmented Citizenry? Identification of Political Milieus and Conditions for their Communicative Integration. JAVNOST – The Public, 26(1), 33–53.

Magin, M., Steiner, M., Heinbach, D., Bosold, S., Pieper, A., Felka, E.-M. & Stark, B. (2015). Suchmaschinen auf dem Prüfstand – eine vergleichende Inhaltsanalyse der Qualität von Trefferlisten. [Putting search engines to the test – a comparative content analysis of the quality of results lists.] Medien & Kommunikationswissenschaft 63(4), 495–516.

Magin, M., & Stark, B. (2015). Explaining National Differences of Tabloidisation between Germany and Austria. Structure, Conduct and Performance. Journalism Studies, 16(4), 577–595.

Magin, M. (2019). Attention, please! Structural Influences on Tabloidization of Campaign Coverage in German and Austrian Elite Newspapers (1949–2009). Journalism, 20(12), 1704–1724.

Magin, M. (2019). Elite vs. popular press. In T. P. Vos, F. Hanusch, M. Geertsema-Sligh, A. Sehl & D. Dimitrakopoulou (Eds.): The International Encyclopedia of Journalism Studies. Chichester: Wiley.

Mahrt, M. (2017). Themenkenntnis und Integrationsfunktion der Medien: Sind Onlinenutzung und Onlineinhalte mit Massenmedien vergleichbar? [Knowledgeability and the integration function of media: Are online use and online content comparable to mass media?] In: M. Beiler & B. Bigl (Eds.): 100 Jahre Kommunikationswissenschaft in Deutschland. Von einem Spezialfach zur Integrationsdisziplin (pp. 305–318). Constance: UVK.

Riedl, A. (2019). Which journalists for which democracy? Liberal-representative, deliberative and participatory roles among Austrian journalists. Journalism Studies,20(10), 1377–1399.

Schranz, M., Eisenegger, M. & Gisler, A. (2017). Informationsmedien im Umbruch. Veränderung des Medienangebots durch die Digitalisierung. [Information media in transition. Changing the media coverage through digitalization.] In: W. A. Meier (Ed.): Abbruch - Umbruch - Aufbruch: Globaler Medienwandel und lokale Medienkrisen (pp. 69–90). Baden-Baden: Nomos.

Schranz, M., Schneider, J. & Eisenegger, M. (2016). Medienvertrauen – Eine vergleichende Perspektive. [Trust in media – a comparative perspective.] Basel: Schwabe.

Seethaler, J. (2017). Political Agenda-Building. In: P. Roessler (Ed.): The International Encyclopedia of Media Effects (pp. 1536–1546). Chichester: Wiley-Blackwell.

Seethaler, J. & Beaufort, M. (2017). Community Media and Broadcast Journalism in Austria. Legal and Funding Provisions as Indicators for the Perception of the Media‘s Societal roles. The Radio Journal: International Studies In Broadcast & Audio Media15(2), 173–194.

Seethaler, J., Beaufort, M., & Dopona, V. (2018). Monitoring Media Pluralism in Europe. Country Report Austria. Florence: European University Institute – Centre for Media Pluralism and Media Freedom (CMPF).

Steiner, M. (2016). Boulevardisierung goes Facebook? Ein inhaltsanalytischer Vergleich politischer Nachrichten von tagesschau, heute, RTL Aktuell und Sat.1 Nachrichten im Fernsehen und auf Facebook. [Tabloidization goes Facebook? A content-analytical comparison of political news from tagesschau, heute, RTL Aktuell and Sat.1 Nachrichten on TV and Facebook.] In L. Leißner, H. Bause & L. Hagemeyer (Eds.): Politische Kommunikation – neue Phänomene, neue Perspektiven, neue Methoden (pp. 27–46). Berlin: Frank & Timme (Düsseldorfer Forum Politische Kommunikation, 6).

Steiner, M., Magin, M. & Stark, B. (2019). Uneasy Bedfellows. Comparing Diversity of German Public Service News on Television and on Facebook. Digital Journalism, 7(1), 100–123.

Trappel, J. & Nieminen, H. (2018). Media and Democracy – A Couple Walking Hand in Hand? In: J. Trappel, L. d’Haenens & H. Sousa (Eds.): Comparative Media Policy, Regulation and Governance in Europe. Unpacking the Policy Cycle (pp. 185–206). Bristol, Chicago: Intellect. Open access download: http://oapen.org/search?identifier=645611

Udris, L. & Schranz, M. (2018). Das Intime im Blick der Medien. Eine vergleichende Analyse zur Intimisierung der Berichterstattung in Schweizer Informationsmedien der Gattungen Presse, Rundfunk und Online. [The intimate in the context of media. A comparative analysis of the intimization of reporting in Swiss informational media in print, radio and online formats.] In: R. Blum, M. Eisenegger, P. Ettinger & M. Prinzing (Eds.): Intimisierung des Öffentlichen. Zur multiplen Privatisierung des Öffentlichen in der digitalen Ära. From the “Mediensymposium Luzern” series, Wiesbaden: Springer.

Udris, L., Eisenegger, M. & Schneider, J. (2016). News Coverage about Direct-Democratic Campaigns in a Period of Structural Crisis. Journal of Information Policy, 6, 68–104.

Udris, L., Lucht, J. & Schneider, J. (2015). Contested Elections in Increasingly Commercialized Media. A Diachronic Analysis of Executive and Parliamentary Elections News Coverage in Switzerland. Swiss Political Science Review, 21(4), 578–595.

Weiß, R. & Jandura, O. (2017). Medien und gesellschaftlicher Zusammenhalt. Welche Leistungen öffentlicher Kommunikation braucht eine demokratische Gesellschaft? [Media and social cohesion. Which services of public communication does a democratic society need?] In: O. Jandura, M. Wendelin, M. Adolf & J. Wimmer (Eds.): Zwischen Integration und Diversifikation. Medien und gesellschaftlicher Zusammenhalt im digitalen Zeitalter (pp. 11–31). Wiesbaden: Springer.

Weiß, R., Kösters, R. & Jandura, O. (2019). Aufklärung neben Barbarei – Die Ambivalenzen öffentlicher Kommunikation in heterogenen Gesellschaften [Enlightenment vs. barbarism – Ambiguities of public communication in heterogeneous societies.] In: M. Eisenegger, L. Udris & P. Ettinger (Eds.): Wandel der Öffentlichkeit – Wandel der Gesellschaft. Gedenkschrift für Kurt Imhof (pp. 301–325). Wiesbaden: Springer.